Beste Vrienden van Pandipieri,
KUAP Pandipieri is zoals velen wel weten inmiddels meer dan 42 jaar geleden ontstaan vanuit een ontwikkelingsproject van Mill Hill missionaris Hans Burgman en zijn vrienden uit Kisumu. De programma’s van Pandipieri maken gebruik van de kracht van de eigen gemeenschap en gaan uit van solidariteit en vriendschap. Wanneer een gemeenschap in de problemen zit, dienen die problemen op de eerste plaats door die gemeenschap zelf te worden opgelost, door gebruik te maken van de middelen en talenten die voorhanden zijn. Deze visie kennen we ook wel als de Pandi-filosofie. De Pandi-filosofie staat haaks op het idee dat in het westen vaak heerst omtrent ontwikkelingshulp. Veel mensen denken bij ontwikkelingshulp aan een eenzijdige relatie, waarbij geld vanuit het westen naar ontwikkelingslanden stroomt. Hier ligt het gevaar op de loer om afhankelijk te worden van andere landen.
Pandipieri doet dit anders. Het gebruikmaken van de kracht van de eigen gemeenschap maakt de Pandi-filosofie tot een duurzame aanpak en mede hierdoor is KUAP Pandipieri nog steeds succesvol en mag het zich een van de oudste ontwikkelingsprojecten in Oost-Afrika noemen.
Hoewel deze filosofie al decennialang succesvol blijkt, ligt er wel een ander gevaar op de loer: het verweren van de Pandi-filosofie in Nederland. Voorheen werd de filosofie breed gedragen door het netwerk van Hans Burgman, maar net als dat het project ouder wordt, wordt het netwerk van Hans dat ook.
Het zou goed zijn om nieuwe verbindingen aan te gaan met jongere generaties.
Om dat te bewerkstelligen, is er afgelopen oktober een team bijeengekomen om te brainstormen over hoe dit aangepakt kan worden. Het team bestaat uit Ilse van Luijk, Bente, Noud en Tijn Leusink, Kirsten van den Berg en Martijn Knottnerus. Ilse is de dochter van Rogier van Luijk, neef van Hans Burgman, en zo heeft zij veel verhalen over Kisumu gehoord van haar familieleden. Bente, Noud en Tijn zijn een aantal jaar geleden in Kisumu geweest met hun moeder, Christianne Wilms, die zelf in de jaren ’80 aan de projecten meedeed. Kirsten is betrokken als bestuurslid communicatie en Martijn als voormalig penningmeester van het bestuur van Stichting Vrienden van Pandipieri. Het doel van de afgelopen bijeenkomst was om te brainstormen over mogelijke manieren om de Pandi-filosofie in de toekomst te kunnen verspreiden onder nieuwe generaties. Zie de afbeelding voor een gezamenlijke foto van iedereen tijdens de online bijeenkomst!
V.l.n.r. rij 1: Kirsten, Martijn en Noud,
rij 2: Ilse en Tijn,
rij 3: Bente.
Om de Pandi-filosofie in de toekomst te kunnen verspreiden is er in de bijeenkomst een doel vastgesteld: Nederlandse jongeren in contact laten komen met de projecten en mensen in Kisumu, via stages of reizen, maar ook via online bijeenkomsten.
Niet zozeer om te helpen, maar om te ontdekken hoe verschillende culturen, denkwijzen en de Pandi-filosofie het leven van mensen daar en hier kunnen verrijken. Om dit doel te bereiken is een aantal ideeën ontstaan. Allereerst (intensiever) gebruik van social media. Via deze weg kunnen jongeren goed bereikt worden en social media zal hen waarschijnlijk meer aanspreken dan een ‘ouderwetse’ nieuwsbrief. Ten tweede het gebruik van video op de website en social media. Het zien van beelden spreekt aan en creëert een beeld waaruit de kijker verder kan fantaseren. Tot slot het idee om (online) bijeenkomsten te organiseren tussen jongeren hier en in Kenia, eventueel op basis van project en interesse. Kunstacademiestudenten van hier kunnen bijvoorbeeld in contact gebracht worden met studenten van de Mwangaza Art School. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Nederlandse jongeren die een opleiding in de (jeugd)zorg volgen, die in contact gebracht kunnen worden met Kenianen die zich bij KUAP inzetten voor straatkinderen of de gezondheidszorg. Deze ideëen worden hieronder verder toegelicht.
Het belang van het vergroten van de bekendheid van de Pandi-filosofie kan tegenwoordig gelukkig worden gediend door middel van het mediakanaal dat voor iedereen toegankelijk is. De kracht van social media is groot en zal de komende jaren almaar toenemen.
Op verschillende platformen zal Ilse profielen aanmaken, waar mensen op een makkelijke manier toegang kunnen hebben tot de gedeelde informatie vanuit het project. Denk even aan beeldmateriaal, artikelen en eventuele evenementen. Het is via Facebook, Instagram en misschien TikTok voor veel mensen fijner om geïnformeerd te worden via deze kanalen, omdat dit eenvoudig doorgestuurd kan worden door betrokkenen bij de Vrienden van Pandipieri. De doelgroep van deze promotie is zoals eerder genoemd jongeren in Nederland. Ilse en Kirsten zullen samen de profielen beheren en zorgen voor leuke content. Hiervoor is het hartstikke belangrijk dat het creëeren en verzamelen van bijvoorbeeld het beeldmateriaal in samenwerking gebeurt met de mensen in Pandipieri.
Uit onderzoek blijkt dat de meest efficiënte manier van de aandacht vasthouden op social media video is, omdat het tastbaar is en duidelijk visualiseert.
Om die reden zal er extra aandacht zijn voor het maken van een of meerdere leuke filmpjes, die de situatie en atmosfeer in Pandipieri zo goed mogelijk vertellen aan de geïnteresseerden. De huidige situatie omtrent het corona-virus vraagt voor de korte termijn voornamelijk om beeldmateriaal vanuit de inwoners van Pandipieri. Denk bijvoorbeeld aan filmpjes van het community center, spelende kinderen op de binnenplaatsen, zang en dans vanuit de kerk en kunstwerken vanuit de Mwangaza Art School. Het is belangrijk om de beleving van de Kenianen in beeld te brengen, om hiermee het gevoel bij de mensen die louter een Westerse cultuur kennen aan te wakkeren. Daarnaast is het leuk om bijvoorbeeld in interviewvorm gesprekken te houden met betrokkenen bij het project. Bijvoorbeeld mensen met een leidinggevende rol binnen het KUAP Community Center, die kort kunnen toelichten waar ze mee bezig zijn en op wat voor manier contact mogelijk is met bijvoorbeeld mensen uit Nederland. Al het beschikbare beeldmateriaal kan worden samengevoegd en worden bewerkt vanuit het netwerk van het team, door mensen die hier handig mee zijn en ook een handje zouden willen helpen met de promotie van de filosofie van Pandipieri. De promovideo kan voor alle verschillende kanalen van het project worden ingezet, bijvoorbeeld de website, de nieuwsbrief, de social media kanalen en als ondersteuning bij het persoonlijk vertellen over het project aan mensen in je omgeving. Ook voor de Kenianen is het – denken we – hartstikke leuk om een leuk filmpje van hun omgeving te hebben.
In ieder geval kijken we zelf met tevredenheid terug op de eerste meeting en ligt er een goede basis om met elkaar te sparren over nieuwe ideeën die gaan komen.
Alle bovengenoemde gemaakte plannen zullen de komende maanden concreet gemaakt worden aan de hand van een gemaakte planning tijdens de meeting. Zoals gezegd zullen Kirsten en Ilse de verantwoordelijkheid nemen voor het beheer van de social media kanalen. Voor het verkrijgen van beeldmateriaal uit Pandipieri zullen bijvoorbeeld de leden van het team contact opnemen met de Kenianen waar zij nog in contact mee staan, maar ook KUAP zal hiervoor mensen benaderen. Het in elkaar zetten van het filmpje wordt gemonitord door Noud, Tijn en Bente. Ten slotte zal het volledige team zich bemoeien met de nieuwsbrief, zodat alle betrokkenen bij het project op de hoogte gehouden kunnen worden van de ontwikkelingen. In ieder geval kijken we zelf met tevredenheid terug op de eerste meeting en ligt er een goede basis om met elkaar te sparren over nieuwe ideeën die gaan komen. Daarnaast is het leuk om ook weer in contact te komen met de mensen in Pandipieri en te bespreken wat leuk is om te laten zien aan de mensen over het project. Juist in deze tijd!
Tijn Leusink en Noud Leusink